Czytaj więcej w tym dziale
En

Strona Główna > Hippika > Szkolenie jeźdźca

Drzewo szkoleniowe: równowaga

ABig ANormal ASmall

dodano: 04.02.2010


500-d6acc12b2abf693c355c25efea13aaed-Drzewo_rownowaga

Kiedy ktoś po raz pierwszy siada na konia, najwięcej nerwów kosztuje go utrzymanie się na tym koniu. Każdy boi się upadku, a szczególnie boją się początkujący. Bez względu na to czy jesteś uczniem, czy instruktorem, powinieneś być świadom istnienia tego strachu oraz wiedzieć, że jest on czymś normalnym.



Strach przed upadkiem wywołuje zarówno psychiczne jak i fizyczne napięcie. Dlatego właśnie rozluźnienie znajduje się u podstawy drzewa szkoleniowego, to jest ten zestaw umiejętności, które jeździec musi opanować, by wypracować niezależny dosiad. Aby się rozluźnić, musisz stać się świadomym każdej części swojego ciała – każdego mięśnia, każdego stawu – i znaleźć wszystkie miejsca, w których jeszcze jest napięcie. Kiedy nauczysz się uwalniać od takich mimowolnych napięć, możesz przejść do drugiego poziomu drzewa szkoleniowego. Jeśli jesteś w stanie pozostać w rozluźnieniu nad środkiem ciężkości konia, oznacza to, że jesteś w równowadze. Jeśli jesteś w równowadze, możesz utrzymać się na koniu.

Środek ciężkości konia jest w zasadzie dokładnie tam, gdzie siedzisz. Jeżeli ściskasz konia łydkami lub zaciskasz uda, albo wieszasz się na wodzach, aby utrzymać się na końskim grzbiecie, nie jesteś w równowadze. Dobra równowaga wymaga zarówno rozluźnienia, jak i wyśrodkowania. Potrzebna jest zarówno równowaga w pionie, jak i równowaga boczna.

Pionowa równowaga odnosi się do pozycji górnej części ciała. Jeżeli jesteś zrównoważony w pionie, nie przechylasz się zbytnio do przodu i nie odchylasz się zbytnio do tyłu. Równowaga boczna oznacza, że równomiernie obciążasz obydwie kości kulszowe. Nie przechylasz się, ani nie opadasz na lewą ani prawą stronę.

Aby pozostać w równowadze ponad środkiem ciężkości konia, musisz prawidłowo wykorzystywać własne mięśnie. Właściwa praca mięśni oznacza napinanie odpowiednich ich grup w celu ustabilizowania ciała ponad środkiem ciężkości konia. To napinanie mięśni jest jednak  celowym działaniem sportowym, a nie nerwowym spięciem, które jest wrogiem rozluźnienia. Podstawowymi grupami mięśni, potrzebnymi do utrzymania prawidłowej pozycji i równowagi, są mięśnie górnych i dolnych partii brzucha.

Pamiętaj, że równowaga także jest wyzwaniem dla konia. Zależnie od zaawansowania w treningu, koń może być na etapie uczenia się jak pozostać w równowadze jednocześnie dźwigając ciężar jeźdźca. Kiedy spokojnie balansujesz ponad środkiem ciężkości konia, pomagasz mu pozostać w równowadze. Jeśli stracisz równowagę, wybijesz z równowagi również konia.

Wypracowanie świadomości tego, jaką postawę przyjmuje Twoje ciało, pomoże ci rozwinąć lepszą równowagę. Instruktorzy ciągle powtarzają początkującym o konieczności utrzymywania postawy takiej, aby można było poprowadzić linię pionową biegnącą prosto w dół przez łokieć, biodro i kostkę. Jeżeli wyciągasz stopy do przodu, górna część twojego ciała pozostanie za ruchem konia. Jeżeli nogi trzymasz zbytnio z tyłu, górna część ciała będzie przed ruchem konia. W momencie kiedy koń to poczuje, będzie chciał to skorygować.

Jeżeli zostajesz za ruchem, koń zrobi jedną z dwóch rzeczy. Albo zacznie ciągnąć do przodu, albo zwolni, być może nawet się zatrzyma, próbując umiejscowić cię z powrotem nad swoim środkiem ciężkości – tak jak mu najwygodniej nosić twój ciężar na grzbiecie.

Gdy umiesz już utrzymywać ciało w rozluźnieniu i równowadze nad środkiem ciężkości konia, zauważysz, że twoja pozycja ulega zmianie zależnie od kierunku, w jakim porusza się koń, od chodu i prędkości. Jest to szczególnie istotne, gdy w końcu dochodzisz do wyższych poziomów jakiejkolwiek dyscypliny jeździeckiej. Na przykład, kiedy koń odbija się od ziemi przy skoku, górna część ciała jeźdźca skoczka składa się do przodu, ponieważ środek ciężkości jeźdźca musi pozostać ponad środkiem ciężkości konia. Analogicznie jeździec cuttingowy w momencie zmiany kierunku może bardziej obciążyć jedną kość kulszową, a jeździec reiningowy może mocniej obciążyć obie kości kulszowe podczas wykonywania sliding stopu. W ten sposób zmieniają oni ustawienie swojego ciała, żeby zostać ponad środkiem ciężkości konia i pozostać w równowadze, gdy koń zmienia swoją własną równowagę wykonując bardziej zaawansowane elementy.

Zrozumienie drzewa szkoleniowego pozwoli ci zbudować solidne podstawy, wyrobić niezależny dosiad, który doprowadzi cię do wyższych poziomów każdej dyscypliny jeździeckiej, w której będziesz chciał się specjalizować. Gdy już umiesz rozluźnić się i zrównoważyć, możesz zacząć pracować nad podążaniem za ruchem konia w stępie, kłusie i galopie. Twoja komunikacja z koniem wkracza w nowy wymiar. Wtedy możesz rozpocząć stosować pomoce w celu uzyskania odpowiedniego ustawienia. W momencie, gdy komunikacja z koniem poprawi się, zaczniesz zwracać uwagę na rytm i koordynację pomocy, dążąc do większej precyzji. W końcu, zamiast tylko prosić konia o to, co już umie, będziesz w stanie wpływać na niego, uczyć go nowych ustawień i nowych zabaw. Na początku ten cel może się wydawać niemożliwy do osiągnięcia. Po prostu, staraj się jeździć.

© 2001-2008 Meredith Manor International Equestrian Centre. Wszelkie prawa zastrzeżone.



Zdjęcia


Lista komentarzy
Nick: newrider
Data: 10.02.2010
Dobrym rozwiązaniem nad rozwinięciem świadomości ciała są ćwiczenia np.jogistyczne, ale także poddanie się masażom. Jeszcze inaczej rozwija się świadomość poprzez ćwiczenia ( czy to na koniu, czy też na podłodze) z zamkniętymi oczyma. Polecam i pozdrawiam Maria.