Strona Główna > Chów i hodowla > Żywienie

Diety „wysokooktanowe”

ABig ANormal ASmall

dodano: 03.12.2009


500-4f8a33d14ca31e61e7ae7337c1231761-dieta_wysoko

Pewnie nikogo nie zaskakuje, że koń trenujący do WKKW lub do rajdów długodystansowych na poziomie mistrzowskim potrzebuje diety nieco innej niż koń chodzący na spacery koło stajni, czy koń, który od czasu do czasu przewiezie dziecko przez podwórkowe zawody. Pytanie zasadnicze jest następujące: a konkretnie jak bardzo powinien różnić się plan żywieniowy dla koni-wyczynowców? Poniżej przedstawiamy opinie specjalistów.



(Tłumaczenie tekstu powstało na zlecenie firmy PAVO)

Liczenie kalorii

Dr Amy Gill, niezależny konsultant żywieniowy z USA (Frankfort, Kentucky) tłumaczy, że pierwszą sprawą przy analizie dawki żywieniowej dla konia sportowca jest sprawdzenie, czy otrzymuje on ilość kalorii odpowiednią do jego podstawowych potrzeb bytowych, jak również do dodatkowych nakładów energetycznych na intensywny wysiłek fizyczny.

Pobór kalorii u koni mierzy się w megadżulach (MJ) energii strawnej. Energia strawna to dokładnie ta ilość energii w dawce żywieniowej, która jest wchłaniana przez konia, mówi dr Joe Pagan. Dr Pagan jest prezesem Kentucky Equine Research, który to ośrodek ostatnio został mianowany oficjalnym żywieniowcem Federacji Jeździeckiej USA, i który dostarczał paszę dla koni podczas ostatnich dwóch olimpiad.

Dr Pagan tłumaczy, że „Siłą napędową wysiłku jest przekształcenie energii chemicznie związanej w paszy w energię mechaniczną, służącą do poruszania mięśni”. Mówiąc w skrócie, im bardziej zaawansowany lub intensywny trening, tym większe zapotrzebowanie konia na energię (patrz tabela: zalecenia National Research Council (Amerykańskiej Narodowej Rady Badawczej) dotyczące dziennej dawki kalorii w zależności od intensywności wysiłku).

Jak to się ma do ilości zadawanej paszy? To zależy od tego, ile energii zawiera dawka żywieniowa konia. Na przykład koń karmiony tylko sianem z dobrej jakości traw o zawartości energii strawnej w wysokości 7,8 MJ na kilogram paszy, będzie potrzebować prawie 9 kilo siana dziennie, aby zaspokoić swoje potrzeby bytowe wynoszące 68,7 MJ na dzień. Koń w intensywnym treningu potrzebowałby prawie 18 kilogramów takiego siana, aby zaspokoić swoje zapotrzebowanie na energię strawną wynoszące 137,4 MJ na dzień. Ze zjedzeniem takiej ilości siana miałby kłopoty nawet najbardziej łakomy koń.

Oznacza to, że choć pasze objętościowe zawsze powinny stanowić podstawę diety każdego konia, to oczywiste jest, że „Sama pasza objętościowa jest zbyt słaba, aby zaspokoić zapotrzebowanie koni sportowych na kalorie”, mówi dr Pagan. „Potrzebujemy więcej kalorii na kilogram paszy.”

Konieczna różnorodność

Aby zaspokoić tę potrzebę, mówi dr Gill, należy uzupełnić dzienną porcję trawy i siana paszą treściwą. Dr Pagan poleca produkty zawierające różnorodne źródła energii. Tę właśnie zasadę stosują współcześni producenci pasz, standardowo włączając do pasz węglowodany, tłuszcze i włókno pokarmowe (surowe).

Węglowodany -  Właściciele koni i producenci pasz tradycyjnie dostarczali koniom dodatkowe kalorie podając zboża bogate w węglowodany, takie jak owies czy kukurydza, mówi dr Pagan. Jednak praktyka ta jest coraz częściej odrzucana, ponieważ wyniki badań mówią, że nadmiar węglowodanów powoduje problemy zdrowotne. W najgorszym przypadku może dojść nawet do przeciążenia jelita cienkiego, prowadząc do uwolnienia endotoksyn do krwiobiegu, a w efekcie do kolki lub ochwatu. Ponadto, jak podkreśla Amy Gill, u niektórych koni występuje silna reakcja na węglowodany, gdy podczas trawienia dochodzi do skoku poziomu glukozy i insuliny we krwi, co może być przyczyną nadpobudliwości koni.

Tłuszcze – W ciągu ostatniej dekady tłuszcz zaczął robić karierę jako sposób na zwiększenie ilości kalorii w paszy, wolny od problemów powodowanych przez węglowodany. „Tłuszcz bardzo łatwo trawi się w przewodzie pokarmowym konia i nie powoduje wzrostu poziomu glukozy we krwi” tłumaczy dr Gill. Tłuszcz jest również bardzo bogaty w energię: jeden kilogram tłuszczu ma tyle samo kalorii co 3 kilogramy owsa czy 5 do 6 kilogramów siana. Jednak dr Pagan zwraca uwagę, że nadmiar tłuszczu w diecie (więcej niż 1 gram na kilogram masy ciała) może utrudnić magazynowanie glikogenu w mięśniach, będącego podstawowym paliwem dla konia intensywnie pracującego. Standardowo koń wyczynowy w swojej diecie potrzebuje pomiędzy 7 a 10% tłuszczu.

Włókno pokarmowe – Ostatnie odkrycia naukowe dotyczące dostarczania energii u koni sportowych mówią o konieczności uzupełnienia powyższej mieszanki o włókno pokarmowe. Włókna te to między innymi wysłodki buraczane, otręby ryżowe i łuska sojowa. Zwane są one super włóknami, ponieważ zawierają więcej energii niż siano i mogą dostarczyć aż 90% kalorii, które koń przyjąłby wraz z ziarnem, nie wywołując problemów związanych z węglowodanami.
„Włókna pokarmowe dostarczają mniej energii niż ziarna zbóż, lecz tłuszcz zawiera jej więcej,” tłumaczy dr Pagan. „Gdy zmieszamy oba te składniki, otrzymamy tę samą ilość kalorii, co z odstawionego ziarna. Chodzi o równowagę.”

Siostro, tlen

Oprócz intensywności treningu, na potrzeby żywieniowe konia sportowego wpływa również rodzaj wykonywanej pracy. Wysiłek konia można przyporządkować do dwóch głównych kategorii: praca aerobowa i anaerobowa.



Zdjęcia


Lista komentarzy
Nick: anonim
Data: 12.12.2014
Moglibyście napisać coś o podstawowym żywieniu konia rekreacyjnego?
Nick: M&R
Data: 04.01.2011
Bardzo przydatny artykuł. Czekam na dalsze badania i kolejne tłumaczenia o żywieniu:)